Jézus és a húsvéti nyuszkó

2017-04-10
753 olvasó

Ősi, megválaszolatlan kérdés, hogy láthatott-e Jézus nyulat? A Szentföldön nem túl gyakori állat a nyúl, de itt-ott azért előfordul, így nem kizárt, hogy Jézus összefutott egy-két kósza példánnyal. És ha ez a meeting bekövetkezett, vajon miként tekinthetett erre az oktalan állatra? Tudhatta-e, hogy a nagyon távoli jövőben, amikor már a második eljövetelét is egyre gyakrabban fogják emlegetni, a nyúl lesz a húsvét első számú celebállata? (Aki kételkedik ebben, keressen rá a neten – mondjuk, a Google-ban – a „húsvét” kifejezésre, és a találati listán felkínált anyagban számolja meg a Jézust, majd pedig a nyulat ábrázoló képeket.)

De haladjunk tovább a megszokások mezsgyéjén: vajon hányan szoktak a megfeszített Jézust ábrázoló képeslappal kellemes húsvétot kívánni ismerőseiknek, és hányan nyulassal? A válasz kódolva ugyan, de benne lakozik mindnyájunkban. Habár a nyúl húsvéti térhódítására megvan a tudományos magyarázat, egyáltalán nem elhanyagolandó az a feltételezés, hogy akkor kezdett javára billenni a mérleg, amikor a húsvét ünneppé változott. Természetesen még ekkor sem indokolta semmi, hogy ez a szőrgombóc előtérbe kerüljön, mert ha valami, hát Jézus feltámadása nélküle is százszorta méltóbb az ünneplésre. Mégsem jézuskás képekkel van tele a húsvét, hanem nyuszuskásokkal, éspedig nagyjából 2/3–1/3 arányban.

A húsvéthoz kötődő szokások és hagyományok szervesen egybeforrnak a tavasz kezdetével, és a természet megújulásával. A feltámadás tehát a maga konkrét, vallási mivoltán túlnőve egyetemessé válik és kiegyenlítődik a természet hihetetlenül sokrétű, sokszínű újjászületésével. Innentől kerül nyerő pozícióba a nyúl, mint a szaporaság nem hivatalos világbajnoka – vannak nála szaporább álatok is, de közel sem olyan cukik, mint a nyuszkók –, pedig lehet, hogy kezdetben csak beugró volt a húsvét körüli hagyománykörben. De aztán meglátta a lehetőséget és átvette a hatalmat. Ma már ott tartunk, hogy a nyúl a tojásrakás jogát is predesztinálta magának. Igaz, az utóbbi időkben a csirkelobby erősen küzd a húsvéti tojástojás jogának visszavételéért, de ez a törekvés eléggé szervezetlen. A nyúl pozícióját ezen a fontos dátumon úgy tűnik, nem veszélyezteti semmi.

De térjünk vissza ahhoz a hipotetikus elképzeléshez, hogy annak idején Jézus előtt – miután az Olajfák hegyén, azon a bizonyos utolsó estén félrevonult meditálni – föltárult a jövő teljes valósága. Azt is láthatta, hogy szenvedésének és fényes megdicsőülésének emlékünnepe idővel eléggé furcsa, kommersz jelleget fog ölteni. A kérdés az, miért nem tett valamit ez ellen, például miért nem hagyta örökül a tanítványainak az intelmet, hogy óvakodjanak a nyúltól, mert amilyen szelíd és ártalmatlan jószág, éppen annyira nyomulós. Óva inthette volna a követőit attól, hogy a nyúlnak akár csak a közelébe menjenek, attól meg pláne, hogy a tojással hozzák összefüggésbe. Valami miatt nem tartotta fontosnak erre időt vesztegetni, mint ahogy a sorsfordító eseményeink előtt mi, gyarló földi teremtmények sem szoktunk mellékesnek tűnő jelenségekkel vacakolni.

Az izgalom tárgya innentől az, hogy a nyúl vajon megelégszik-e ezzel a számára kellemes húsvéti erőfölénnyel, vagy az abszolút hatalomra is rámegy? Lehet, hogy a komolyabb észjárású olvasók csak röhögnek ezen, de én – csoda tudja, miért – tartok tőle, hogy előbb-utóbb a nyusziból is kibuggyan a hataloméhes ártány. Nem jó az, ha egy állat, legyen az akár a jámborság megtestesítője, ilyen hosszú ideig élvezi a többség bizalmát, mert a politikában elveszíti a realitásérzékét, mi pedig azon kapjuk magunkat, hogy a Jézus által ránk hagyott értékek helyett, holmi szőrmapatokat kezdünk tutujgatni. De lehet, hogy ez csak a túlzott aggodalmaskodás hangja. Egyvalami viszont biztos: a föltámadás. Ebben reménykedjünk.

Az ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel növeli az ön esélyeit a Bányai Tamás-díj megnyerésére.

Ehhez az íráshoz még nem érkezett adományozás.

Kurblisch Ágost

(1983, Budapest) Fiatal, ambiciózus prózaíró és kengyelmester, több internetes portál és blog vendégszerzője, kispéldányszámú, ISBN szám nélküli antológiák tucatjának szereplője. Bevett szokása, hogy mindenütt más és más néven ír, ez, amit a honlapunkon használ, kizárólag a Regénytár részére tartja fent.

2 Comments

  1. Megyesi Gusztáv szellemét láttam átsuhanni…
    A 2/3 említésekor még nem esett le a tantusz, hogy miről is szól a mese, csak amikor a nyúl átvette a hatalmat, akkor kezdett derengeni.

Vélemény, hozzászólás?

FelFEL