A szerző nincs itthon

2025-08-06
101 olvasó

Avagy miért írnak az írók helyett egyre gyakrabban a gépek?

 

Egészen mostanáig azt gondoltuk, az írás valami gyötrő, sok kávéivással járó foglalatosság. A szerző fizikai kínokat él át, miközben azon rágódik, mit mondjon a második fejezetben a titokzatos postás, aki talán a főhős apja. Azt hittük, ettől a szenvedéstől különleges ez a tevékenység, és emiatt érdemelnek tiszteletet az írók. De mindez ma már a múlt. A modern író beírja a promptot a ChatGPT-be, és a regény elkészül, amíg kimegy a konyhába megetetni a macskáját.

Ez a fajta svindlizés annyira általános lett, hogy kényszerből, vagy egyfajta virtusból egyre többen vallják be: írás közben segít nekik a ChatGPT. Ő nem kér honoráriumot, és nem mondja azt, hogy ma nincs kedvem dolgozni, gyere vissza holnap. A mesterséges intelligencia mindig lelkes és szorgalmas. Olyan, mint egy vérbeli dilettáns, aki repes az örömtől, ha írhat.

Az MI fejlődése több szakaszra bontható: először csak ötletelt, aztán már karaktereket is javasolt, most meg már egész műveket ír. És az a döbbenetes, hogy az irányítói ezt már nem is titkolják. Egyre több szerző nyíltan beszél róla, hogy a könyve első változatát az MI írta, ő csak szerkesztette. Nos, akkor ki is a szerző? És mit szerkesztett benne, ha egyszer nem ő írta? Ha valaki egy kész pizzát megsóz, attól még nem lesz belőle séf.

Persze, most lehetne azzal védekezni, hogy Esterházy Péter is vendégszövegekkel dolgozott. Az Ex Libris vagy a Hahn-Hahn grófnő pillantása tele van olyan mondatokkal, amiket Esterházy „lopott”, pontosabban: kölcsönvett, újrakontextualizált, elironizált. De ő nem tagadta ezt, sőt, nála ez olyan játék volt, ami új dimenzióba emelte, átlényegítette az eredetit. A gyakorlat morális helyénvalóságán hosszan lehet vitatkozni, de a kísérlet ettől még egyedi volt és működött.

De amit most látunk, az más. Az MI-vel dolgozó írók nem idéznek, nem reflektálnak, nem torzítanak. Egyszerűen kiszervezik az alkotást. Az MI nem idézi Dosztojevszkijt,  mert úgy tesz, mintha ő lenne Dosztojevszkij. És ha elég ügyes, el is hisszük ezt neki.

Ezért van az, hogy a mai olvasó már nem tudja, kinek a fejéből pattant ki a gondolat, vagy hogy egyáltalán volt-e gondolat, tekintve, hogy a MI algoritmusokkal dolgozik. A baj persze nem az, hogy egy író használja a MI-t, hanem az, hogy az eszköz használja az írót, például arra, hogy a neve rákerüljön a könyv borítójára.

És közben mindez új normává kezd alakulni. Ha nincs évente két regényed, három novellásköteted, négy podcastod és heti hírleveled, akkor lemaradsz. És itt jön be a képbe az MI: nem kér szabadnapot, nem kelletlenkedik, nem ír hányavetien, és sosem vallja be, hogy: hétszer írtam át ezt a mondatot, de még most sem vagyok biztos benne. Az ilyesmi emberi jellemvonás.

Ha így megy tovább, az irodalom lassan úgy fog kinézni, mint egy futószalag: jól strukturált, tökéletes mondatok, minden a helyén van, de semmi különös. Mint egy IKEA-katalógusban: minden szép, csak nincs benne élet.

 

 

A kávéscsésze ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel őt és a szerkesztőségünket egyaránt támogatja.

Az alábbi felhasználók adományoztak kávét ehhez a poszthoz:

  • raczkornelia

Kattints a Donate gombra, és egy tetszőleges összeggel segítsd a munkánkat! Köszönjük!

Fém Jenő

Fém Jenő

Jobb sorsra hivatott magyar prózaíró, akinek esszészerű írásai a jegyzet, a tárca és a szépirodalom határán egyensúlyoznak.

Vélemény, hozzászólás?

FelFEL