A szoborhoz közeli részt szépen rendbehozták, látványos a változás.
A 39-es busz megállója a tér mellett. Itt állandó probléma a talaj besüppedése.
Kutyát a növények közé vinni tilos, de a dzsumbujban ez ki fogja ellenőrizni?
Jól látható a tér növényvilágát még mindig uraló dzsumbuj.
A Málna utca felőli csücsök is rendben van.
Ide jár a környék minden hajléktalanja a dolgát végezni.
A padokhoz közeli részt szépen kigyomlálták, de a középső dzsumbujt érintetlenül meghagyták.
Szépen kivehetők a járdán a vizeletcsíkok, amelyek melegben orrfacsaró bűzt árasztanak.
Az I. kerületi önkormányzat végre hozzányúlt az évtizedek óta elhanyagolt, téves koncepcióval parkosított Mária térhez.

Az újratervezett Mária tér

2025-07-17
225 olvasó

Kritika egy tájépítészeti ponyvaregény margójára

 

Nehéz dolog kritikát írni egy olyan műről, amely nem döntötte el, hogy regény akar-e lenni vagy csak kézirat, és különösen nehéz, ha a szerző – jelen esetben az I. kerületi önkormányzat – úgy érzi, a középső fejezeteket nem neki kell megírnia. Az újratervezett Mária tér című köztérregény ennek megfelelően egy sajátos, posztmodern kísérlet lett, amelyben a klasszikus szerkezeti egységeket (eleje, közepe és vége) a szerzők innovatív módon két részre osztották: eleje és vége.

A kaland izgalmától boldog olvasó, ha a Donáti utca felől közelíti meg a teret, örvendezve látja, hogy a változás szemet gyönyörködtet: a padok környékén a bokrok visszanyírva, a gaz és az elszáradt virágmaradványok eltávolítva, vagyis a benyomás az, hogy itt valami történt. Legalábbis olyan értelemben , hogy a Batthyány utcán a Dunapart felé ballagó turisták most már nem érzik úgy magukat a Mária téren, hogy térben és időben eltévedve az Amazonas őserdejében kötöttek ki. Ugyanez mondható el a Batthyány utcai zárófejezetről is, mert a tér keleti csücske, amely a Málna utcánál ér véget, szintén rendezett képet mutat, mintegy keretbe foglalva a regény kezdő és záró passzusait.

Mindez tehát rendben van, de a gond nem a kezdet és a vég, hanem az a rész, ahol a legtöbb olvasó leteszi a könyvet: a közepe. A szerzők valami miatt úgy döntöttek, hogy a tér középső részét meghagyják eredeti, brutálisan naturalista állapotában. A bozótos, amely egy korábbi őrült kísérlet eredményeként jött létre, így megmaradt ugyanakkora fenyegetésnek, mint a beavatkozás előtt. Az ember óhatatlanul is Borges Elágazó ösvények kertjére asszociál, de itt a metafizikai eltévedés helyett egészen más veszély fenyeget: az olvasó belelép egy szarkupacba, merthogy a környék hajléktalanjai időtlen idők óta ebben a dzsumbujban végzik a dolgukat.

Stilisztikailag a térregény kettőssége tehát nehezen értelmezhető. Az eleje és a vége olyan szabályos, mintha egy tájépítészeti katalógusból vetítették volna ki, de a közepe egy szovjet korszakot idéző szamizdat-brossúra világa. Az összhatás így valahol a városi modernizáció és a posztszovjet nihilizmus között lebeg.

Végső soron tehát Az újratervezett Mária tér olyan köztérregény lett, amely bár a változás ígéretét hordozza, ez csak részben valósul meg. Amíg a szerzők rá nem szánják magukat a középső fejezetek újraírására (egy komolyabb parkrendezésre, alacsonyabb bokrok és virágok telepítésére), az javasoljuk az olvasóknak, hogy kizárólag nappal, gumi talpú cipőben, és lehetőleg orrcsipesszel közelítsék meg a mű középrészét.

 

Értékelés: 3/5  mert a szándék megvolt, de a dzsumbuj győzött.

A kávéscsésze ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel őt és a szerkesztőségünket egyaránt támogatja.

Az alábbi felhasználók adományoztak kávét ehhez a poszthoz:

  • Tóth Ágoston
  • easy
  • raczkornelia

Kattints a Donate gombra, és egy tetszőleges összeggel segítsd a munkánkat! Köszönjük!

Majoros Sándor

Majoros Sándor

A Regénytár alapító- főszerkesztője, aki célul tűzte ki maga elé az igényes (nívós) szórakoztató és a komoly, elhivatott irodalom közötti „északnyugati átjáró” megtalálását. Ez a honlap ennek az útkeresésnek a gyakorlatozó terepe, néha komoly, máskor komolytalan, de mindig egyedien különleges és szórakoztató.

Vélemény, hozzászólás?

FelFEL