Clint Eastwood 93!

2023-05-31
422 olvasó

Kedves Eastwood bácsi! Ugye, megengeded, hogy tegezzelek, mert bár én sokkal fiatalabb vagyok, mondhatni, tejfölösszájú hozzád képest, így könnyebb lesz levelet írnom neked. Egyébként is hozzá lehetsz ehhez szokva, mármint a tegezéshez, mert az angolban nincs olyan, hogy „maga”, én legalábbis nem tudok róla. Köszönöm a megértésedet.

Azért írok innét, szép Magyarországról, mert olvastam a hírekben, hogy ma vagy 93 éves. Szép kerek szám, vagy ha nem az, akkor prím. Gondolom, ez mindegy. Az viszont nem, hogy minden tiszteletem és megbecsülésem a tiéd. Nem azért, mert megélted ezt a fantasztikusan magas kort, hanem mert közben rengeteg jót tettél az emberiséggel. Mind minden szentnek, nekem is magam felé hajlik a kezem, így óhatatlanul is visszaemlékezem azokra a daliás időkre, amikor a dollár-trilógiában bűvölted a coltot. Neked köszönve egy darabig cowboy akartam lenni, de aztán az idősebb gyerekek felhomályosítottak, hogy az lényegében jószággondozó, és így már nem tetszett annyira. Felénk különben sem alanyi jog a fegyvertartás, mint nálatok, ahol az ember csak bemegy a boltba és annyi stukkert vesz, amennyit elbír.

Szóval a dollár-trilógia! Meghatározta az ifjúságomat, de nemcsak azt, hanem a gondolkodásmódomat is. Világ életemben olyan macsó akartam lenni, mint te, aki bátran nekimegy a túlerőnek, és győz. Nem csak a filmekben hanem mindenütt. Ha például verekedésbe keveredik, mindig nyugodt maradt és nem keres kifogást vagy asztallábat, esetleg más ütleget.

Csodállak azért is, mert normális maradtál abban az abszolút nem normális világban, amit úgy hívnak: Hollywood. Azt olvastam valahol rólad, hogy fiatal korod óta az egészséges élet híve vagy, és mérhetetlenül utáltad, ha a szerep miatt büdös szivarvég lógott ki a szádból. Megértelek, és ha lehet, még jobban tisztellek ezért. De ne vedd zokon, ha egy kis kritikát is idepöccentek: nekem nem tetszett a Piszkos Harry. Tudom, az amerikai közönség ezt valósággal zabálta, de akkor sem. Szerintem a te igazi műfajod a western, bár a hozzáértők szerint a krimikben is westernhőst alakítottál, ám ez olyan, mint a felmelegtett krumplipüré. Megesszük, de nem idomul hozzá a szánk íze.

Aztán kiderült, hogy rendezni is tudsz. Boldogság! És nem is akárhogyan, mert a Levelek Iwo Dzsimáról szerintem az egyik legjobb film a háborús műfajban. Kapott is valamilyen Oscart, tán a legjobb hangért, ha nem tévedek, ami gyalázat, mert megérdemelte volna a legjobb filmnek járó szobrot is. Talán azért nem jutott el idáig, mert a japánok szemszögéből mutatta be azt a csatát, és az amerikaiaknak is maguk felé hajlik a kezük (de még mennyire). És ha már a háborús filmeknél időzünk: a Kelly hőseiben hogyan jutottatok el azzal a rengeteg arannyal a svájci határig? A forgatókönyv erről nem tesz említést, de te ott voltál a dolgok sűrűjében. Nem baj, ha nem válaszolsz, csak szóltam, hátha.

Viszont nem szeretnélek tovább ajnározni, vagy belemélyedni az életrajzodba, mert az félig-meddig kötelező olvasmány. Még csak annyit mondanék, hogy jó egészséget és további töretlen alkotókedvet kívánok, mert te vagy az élő példája annak, hogy az életkor csupán egy számadat. Maradj meg sokáig biztos pontnak ebben a durván elkurvult világban, dacolva mindennel, amiről a gyávák és kishitűek rettegnek.

Isten éltessen még sokáig, Eastwood bácsi!

Az ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel növeli az ön esélyeit a Bányai Tamás-díj megnyerésére.

Majoros Sándor

A Regénytár alapító- főszerkesztője, aki célul tűzte ki maga elé az igényes (nívós) szórakoztató és a komoly, elhivatott irodalom közötti „északnyugati átjáró” megtalálását. Ez a honlap ennek az útkeresésnek a gyakorlatozó terepe, néha komoly, máskor komolytalan, de mindig egyedien különleges és szórakoztató. Majoros jelenleg Budapesten él, néha dolgozik, máskor csak lóbálja a lábát. Mentségére legyen mondva a régi igazság, amely szerint az író akkor is ír, ha ez olyan nagyon nem is látszik: belsőleg alkot.

1 Comment

  1. A film sajtótájékoztatóján az alábbiakat mondta: ” Minden filmemből tanulok valamit. Ha már mindent tudok, abbahagyom a rendezést.” Reméljük, még nagyon sokáig fogja úgy érezni, hogy van tanulni valója. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

FelFEL