Egy hajó, ha jó

2016-10-16
674 olvasó

Egy hajó, ha jó, az marha jó.

Ezt egy fiatalembertől hallottam, aki egy sétahajón szolgált a Karib-tengeren. Írnám tovább, hogy mire célzott a fiatalember, de máris elakadtam. Az a hajó ugyanis, amelyiken a szóbanforgó ifjonc végezte korántsem irigylésreméltó munkáját, egy behemót cruise-ship volt. Sétahajó – ha úgy vesszük, ami igaz is meg nem is. Utasokat szállító óceánjáró – ez már jobban fedné a valóságot, de ez is csak megközelíti, mert azokat angolul liner-nek nevezik. Ha létezne még Nagy-Magyarország, s annak közvetlen kapcsolata Fiume révén az Adriához, talán több magyar kifejezésünk lenne a különböző hajótípusokra. Még több, ha – mint hajdanában – három tenger is mosná határainkat. De nem mossa, így aztán vízi járművek tekintetében hiányos a szókincsünk.

A cruise magyar megfelelője: cirkálni. Ebből adódóan az angolok nevezhetnék ezt a hajót cruiser-nek is, ami magyarul cirkáló, csakhogy ilyen már van angolban és magyarban is. A cruiser vagy cirkáló egy csatahajónál kisebb, gyors hadihajó, olyasmi, mint a romboló, de mégsem olyan, hiszen a tengeri hadászatban mindkettőnek más szerep jut. A lajtorja legmagasabb fokára hágott egykori haditengerészünk, a Kormányzó ezt részletesebben ki tudná fejteni, de ő már évtizedek óta égi vizek hullámain lovagol fehér paripája helyett, s ha odafönt valami oknál fogva kérdőre vonják, akkor nyilván nem a hadiflotta kapcsán fog magyarázkodni.

De nem folytatom tovább ezt a zsákutcába vezető okfejtést. Legyen elég annyi, hogy egy ilyen hajón utaztunk két hétig. Koppenhágától Barcelonáig. Hat ország nyolc városában szálltunk partra. Nem sok idő jutott egy-egy városra, épp csak annyi, hogy benyomásokat szerezzünk.

Kezdjük a hajóval, amelyik nem tartozik a legnagyobbak közé, attól még tiszteletre méltó mérete van. A neve Norwegian Star. A tulajdonos cég, Norwegian Cruise Line, neve alapján (feltehetőleg) norvég, székhelye Miamiban található. A hajót Nassauban (Bahamák) regisztrálták. 91,000 tonnás, háromszáz méter hosszú és tizennégy emeletes. Mérete, hozzávetőlegesen megfelel két tízemeletes panelháznak. 2,348 utas fér el rajta kényelmesen, személyzetének száma 1,031. A hajón található 15 étterem, 11 bár, konditerem, közel ezer főt befogadó színházterem, könyvtár, teniszpálya, uszoda, kaszinó és vámmentes üzlet, hogy az is megtalálja számítását, aki mindenáron a pénzét akarja költeni.

Az utasok döntő többsége amerikai és kanadai, rajtuk kívűl szép számmal akadtak angolok, ausztrálok, japánok, németek, dél-amerikaiak. Egyszóval: nemzetközi vegyes társaság. Ami közös bennük, hogy minimum nyolcvan százalékuk hatvan év feletti. Nyuggerladiknak is nevezhetném. A korcsoport magyarázata, hogy ilyenkor, a nyári szezon végeztével nekik van idejük hosszabb utakra. A fiatalabb, gyerekes szülőket köti az iskola. Ők nyáron vakációznak, ha tehetik.

A személyzet hatvan különböző nációból tevődik össze. Sokan vannak a Fülöp-szigetekről, de szolgál a hajón a svéd kapitány parancsnoksága alatt angol, bolgár, horvát, pakisztáni, román, brazil, de nem sorolom fel mind a hatvanat. Magyar nem volt közöttük. Állítólag őket nem szeretik, mert összeférhetetlenek. Ezt úgy hallottam, nem tudom mennyi az igazságtartalma.

Egy ilyen hajón, akár az ötcsillagos szállodákban, elölről-hátulról kiszolgálják az utasokat. Mindent a kényelemért. A személyzet mosolygós és barátságos, ezt szigorúan megkövetelik tőlük. Az utasoktól ilyesmit senki sem követel meg, ennek ellenére mindenki barátkozott mindenkivel, jó hangulat uralkodott az összes fedélzeten. És persze a felfokozott várakozás, merthogy nyolc helyen áll meg és mind a nyolc hely új és ismeretlen élményeket tartogat.
Ezekről majd a továbbiakban.

 

Az ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel növeli az ön esélyeit a Bányai Tamás-díj megnyerésére.

Bányai Tamás

Budapesten született 1946-ban. Eredeti szakmája betűöntő. Negyven évig élt Amerikában, ahol több mindent kipróbált több-kevesebb sikerrel. Három novelláskötete, két regénye jelent meg. Az ezredforduló után visszaköltözött Budapestre, ahol 2017. április 3-án tragikus hirtelenséggel elhunyt.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

FelFEL