„Ez a film volt az én kipurcant zongorám”

2025-07-07
309 olvasó

Miért csinál filmet valaki a jazzről, ha nem is szereti? Mert a Köln 75 nem a jazzről szól, hanem a szenvedélyről. De azért mi nyugodtan oda lehetünk a zenéért is.

 

Nem gondoltam, hogy ilyesmi megtörténhet velem: jól mellbe vágott egy szóló zongorakoncertről készült felvétel. Nem most, ez úgy a kilencvenes évek közepén történhetett, szóval nagyjából húsz évvel azután, hogy a felvétel megszületett. Nem tehetek róla, ötéves voltam 1975-ben, meg nekem néha amúgy is késve esnek le dolgok.

 

Az ezerszer lejátszott Sony kazetta esete

 

Mondták, hogy a felvételen egy Keith Jarrett nevű zenész játszik, akiről addig semmit nem hallottam. A jazzt már általános iskolás koromban is izgalmas muzsikának találtam, de nem jártam ilyen koncertekre, nem gyűjtöttem lemezeket, mint minden tinédzsert, engem is a popzene szippantott be, hogy aztán a koncerttermek, fesztiválok, szabadtéri színpadok útvesztőjében bolyongva végül a pesti underground pincevilágában találjam magam. De az is igaz, hogy a kilencvenes években – a húsz fölött, harminc alatt – mindenre nyitott voltam. Tehát akkor jazz és Keith Jarrett? Lássuk!

Csak álltam a hi-fi előtt, és – annak ellenére, hogy akkortájt az elektromos gitár hangja vagy a túlhangsúlyozott ritmusszekció hangzása jobban bejött nekem – amikor lejárt a felvétel, megfordítottam a másolt Sony kazettát, és kezdtem elölről újra, újra meg újra. Talán sejthető: Jarrett The Köln Concert című lemezéről van szó, amelyet 1975. január 24-én rögzítettek a kölni operaházban adott hangversenyen, és ősszel dobtak piacra, hogy hamarosan a maga 3,5 millió eladott példányával minden idők legsikeresebb szóló jazz lemeze legyen, egyszersmind megváltoztassa azt, amit a műfajról gondolunk.

Egy időre. Ugyanis úgy tűnik, az én X-nek keresztelt generációm volt az utolsó, amely rácsodálkozott, nem csak Jarrett muzsikájára, hanem magára a jazzre. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint Ido Fluk izraeli születésű amerikai rendező Köln 75 című filmje, amely a legendás koncert körül történteket dolgozza fel.

 

A jazznek vége. Vagy mégsem?

 

Rendben, feloldom az ellentmondást. Fluk, valamint a Jarrettet alakító John Magaro az Y-generáció tagja, a kölni koncertet szervező Vera Brandes szerepében feltűnő Mala Emde pedig még fiatalabb, a Z-nemzedékhez tartozik. Fluk az idei Berlinalén rendezett sajtókonferencián elmondta, néha megérintik egyes jazz felvételek, de nem rajongója a műfajnak, magát a történetet is egy magazinból kukázta ki. Magaro Berlinben és más interjúkban is úgy nyilatkozott, ő és a nemzedéke a hatvanas évek előadóit még csak-csak, de a modern jazzt egyáltalán nem ismeri, szerinte ezt számukra teljesen kivakuzta a rock, a funky az R&B és más későbbi műfajok. Mindezt megerősíti Mala Emde, aki sem Jarrettről, sem a jazzről nem hallott, amíg a kezébe nem nyomták a forgatókönyvet. „A jazznek vége” – állítja a film szerint a WDR rádiós műsorvezetője már akkor, 1975-ben. És 2025-re mégis elkészült egy rendkívül jól sikerült film, amelynek a témája valójában a szenvedély, az elkötelezettség és a hajlíthatatlanság, ám amelynek fundamentumát mégis a jazz zene adja.

Na, jó, de akkor miért? – tehetjük fel a kérdést. Néhány riporter is feltette, Fluk pedig így válaszolt: „ez a film volt az én kipurcant zongorám (a ’broken piano’-t bátorkodtam ilyen szabadan fordítani). Jó válasz: a kipurcant zongora, vagyis az a lehangolt, működésképtelen pedállal és beragadt billentyűkkel a színpad szélére tolt próbahangszer, amelyen a koncertet nagyon akaró szervező csapat küzdelmének eredményeképp Jarrettnek játszania kellett az ígért Bösendorfer Grand Imperial helyett, a film alapszimbóluma. Fluk azt akarja üzenni, hogy az ő csapata számára megalkotni ezt a filmet ugyanaz volt, mint Vera Brandesnak időre megjavíttatnia a kidőlt instrumentumot, és rábeszélnie Jarrettet, hogy hajlandó legyen elé ülni.

A kölni koncert ugyanis a leglehetetlenebb körülmények között született. Jarrett filléres gondokkal terhelten érkezett, porckorong-problémából eredő elviselhetetlen hátfájással küszködött, nyolc-kilenc órát autózott, és két napja nem aludt Köln előtt, nem volt kedve játszani, és akkor volt még ez a dolog a hangszerrel. A csapaton, és elsősorban a semmilyen akadályt nem ismerő, egyébként mindössze 18 esztendős Vera Brandesen múlott, hogy belement. A problémák miatt kénytelen volt egy új játékmódot improvizálni, és ezzel megteremtett valamit, amiről 1975. január 24-ének reggelén még mit sem sejtett. A felvétel pedig, amelyet Jarrett eredetileg engedélyezni sem akart, majd kissé engedve kikötötte, hogy csakis házi használatra készülhet el, új fejezetet nyitott a műfaj történetében.

 

Bösendorfert ácsolt belőle

 

„Mindent improvizáltunk” – mondja az OutNow.CH-nak adott interjújában Fluk a forgatásról beszélve. Ez nem jelenti azt, hogy nem volt forgatókönyv, kitalált szerkezet, sokkal inkább azt, hogy a színészek – elsősorban Mala Emde – rendkívüli szabadságot kaptak, rögtönözhettek a meghatározott helyzetekben, ami láthatóan életszerűvé teszi a történetmesélést. A rögtönzött-szerűség egyébként áthatja a film teljes nyelvét, amely néha a videoklipek sebességével pereg, és tele van ötletes effektekkel, vágásokkal, kifelé beszéléssel vagy mutogatással, aztán lelassul, hogy egy minimalista, már-már egykamerás, bensőséges hangulatú road movie-ba vezessen bennünket. Onnan térünk vissza a kölni opera kezdés előtti pörgésébe. Egy mese az improvizációról úgy elbeszélve, mintha az egész rögtönözve volna. A tartalom és a forma egysége, ugyebár!

A Köln 75 főhőse nem Jarrett, hanem Vera. A szervező, aki nélkül nem csak hogy ez a világraszóló koncert és lemez nem születik meg, hanem aki nélkül Jarett talán fel sem lépett volna ebben a nyugat-német városban, amely addig nem a jazzről, hanem a kraut-rockról és az elektronikus zenéről volt ismert.

Anélkül, hogy hosszan a részletekbe bocsátkoznék, meg kell említenem, hogy Fluk a gazdagon felsorakoztatott archív anyagok, illetve a precízen tervezett jelmezek, sminkek, díszletek segítségével hatásosan idézi meg a hetvenes évek Nyugat-Németországát, azt a világot, amely után – noha többnyire csak hírből ismertük – olyan nagyon áhítoztunk. Részemről elégtételt érzek: hiába vákuumozott le bennünket a kommunizmus nyugati világra féltékeny, munkásőr-szürke ruhás, kopasz cenzora, utólag mégis megmerítkezhetem ebben a rendkívül izgalmas szellemi közegben.

Szó, ami szó, Flut összetákolta a kipurcant zongorát. Összetákolta? Bösendorfert ácsolt belőle, és maga játszott rajta.

Ugyancsak a svájci csatornának nyilatkozva azt mondta: „ez nem egy jazz film”. Tényleg nem. És nem győzünk érte elég hálásak lenni. De azért, ami szól ezalatt az alig két óra alatt, az is nagyon jó!

 

A kávéscsésze ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel őt és a szerkesztőségünket egyaránt támogatja.

Az alábbi felhasználók adományoztak kávét ehhez a poszthoz:

  • Benjamin Babbler
  • Tóth Ágoston

Kattints a Donate gombra, és egy tetszőleges összeggel segítsd a munkánkat! Köszönjük!

Kerékgyártó György

Kerékgyártó György

Mivel semmi hasznosat nem tanult, elhatározta, hogy prózaíró lesz. Idővel rájött, hogy ehhez is érteni kell, de már későn. 1995 óta publikál, eddig négy kötete jelent meg, dolgozott televíziós produkciónak és kétszer nyert el NKA drámaíró ösztöndíjat is. Vasas szurkoló. A Regénytáron szívesebben közöl, mint folyóiratokban, mert itt mód van kísérletezésre, stílusjátékokra is, ráadásul közvetlen kapcsolat jöhet lére a szerző és az olvasó között. Gyakran mondja, hogy ha a Regénytár nem lenne, igazából nem is volna kedve írni.

Vélemény, hozzászólás?

FelFEL