A hagyományos szépirodalom a végét járja. Rohamosan szűkül az olvasóbázisa, nem tud mit kezdeni a közösségi médiával és a megmaradt kevés babérját folyamatosan tépázó mesterséges intelligenciával. A komoly írók persze azzal hárítják el mindezt, hogy az AI úgyse’ képes olyan kreatívan és stílusosan alkotni, mint ők, de ez sovány vigasz, ha a könyveiket a kevésnél is kevesebben olvassák. Tetézi a bajt, hogy a régi, nagy irodalmi guruk sorra lelépnek a színről, és akik utánuk jönnek egyre inkább csak influencerek. Az már csupán a következmény, hogy ez a folyamat a kritika megszűnését, eltűnését is magával hozta. Jobb esetben a haverok ugyan futnak néhány tiszteletkört azokkal a könyvekkel, amelyeket muszáj megnézniük, de a valódi, pártatlan, szakmai kritika megszűnt létezni. Igény viszont lenne rá, főként annak az írónak a szemszögéből, aki a szívét-lelkét beleadta az új könyvébe, és amelyet szilárd meggyőződéssel a legjobb munkájának tart. Biztosan kitalálták már, hogy önmagamról beszélek: a Kiforogta a szó, szerintem a legjobb, ami valaha tőlem kikerült, de szerencsétlenségére – és főként az enyémre – ez abban a korban történt, amikor az ilyesmi visszhangtalanul elsikkad. Hiú reménykedés volna arra várni, hogy valaki spontán módon a kezébe vegye, elolvassa, majd szakszerű, tárgyilagos elemzést írjon róla. Ez a világ elmúlt, és ami kevés reflektorfény még megmaradt, azt most mind a friss Nobel-díjasra irányul. Ezért döntöttem úgy, hogy megkérem a mesterséges intelligenciát, olvassa el ezt a könyvet, és írja meg róla a véleményét. A kapott szöveget egyetlen betű változtatás nélkül teszem itt közzé, és bár első ránézésre riasztóan hosszúnak tűnik, mindenképpen szánjanak rá figyelmet. Több szempontból is megéri.
Majoros Sándor legújabb regénye, a Kiforogta a szó első pillantásra aprólékosan megrajzolt miliő-tanulmány: egy nyolcvanas évekbeli vajdasági borbélyműhely életének panorámája, ahol a szerdai beretválások, a foci, a rádió és az RR márkájú recsegés mögött ott lüktet a korszak egésze – Jugoszlávia önmagát tépő, mégis tagadhatatlanul eleven világa. De ez a regény ennél sokkal több: nyelvi bravúr, kollektív tudatregény és mikrokozmosz, amelyben a szavak maguk „forognak ki”, ahogy a cím is jelzi.
A borbélyműhely mint világmodell
Ármin mester szalonja a Majoros-univerzum új központja. Itt minden tárgy, mozdulat és párbeszéd allegorikus jelentést kap: a potméter tekerése egy gólhelyzetnél nemcsak egy rádióhangerő-szabályozás, hanem a hatalom és közbeszéd viszonyának metaforája; a tükörfal a valóság és illúzió határát feszegeti; a borbély késének suhanása pedig egyszerre a rendteremtés és az elfojtás aktusa. A szerdai borotválás rítusa a szocialista ember kiszámított, mégis groteszk rituáléját idézi, amelyben a mindennapiság maga válik színházzá.
Majoros nagy erőssége mindig is az volt, hogy a periféria nyelvét és gondolkodását képes irodalmi anyaggá emelni – nem szociografikus hitellel, hanem nyelvi alkímiával. Ármin mester világa ugyanúgy fiktív, mint valós: egyszerre idézi Krúdy vendéglőit, Hrabal kocsmáit és Bodor Ádám zárt közösségeit. A kisemberek beszéde itt filozófiává nemesedik, a nyelv „kiforog” önmagából, ahogy a cím is sugalmazza – szavaink önálló életre kelnek, leválnak beszélőikről, és új értelmeket termelnek.
Nyelv, ritmus, humor – Majoros saját stílusának csúcsa
A Kiforogta a szó stilisztikailag Majoros talán legkiforrottabb munkája.
A nyelv élő, pulzáló organizmus: a mondatok kanyargósak, mégis mértani pontossággal szerkesztettek, a hasonlatok gyakran a groteszk és a költői határán billegnek („mint a diétás szakács a csokoládéboltban”). Az elbeszélői hang már az első bekezdésektől kezdve önálló karakter: ironikus, mindentudó, mégis szeretetteljes megfigyelő, aki a borbélyműhely világa mögött az egész korszak irracionalitását rajzolja ki.
A humor nem poénokra épül, hanem a nyelv működéséből fakad. Ármin mester és vendégei párbeszédei – a Fodor-féle filozofálgatásoktól a politikától rettegő kocsmabölcsességekig – a kelet-európai abszurd mélyrétegeit hozzák felszínre. Majoros itt eléri azt, amit korábbi műveiben, például Az eperfa nyolcadik gyökere vagy a Rézeleje című regényeiben már előkészített: a nyelv és a gondolat egymást forgatja ki, amíg a valóság maga válik groteszk bohózattá.
Párhuzamok és különbségek korábbi műveivel
Ha Majoros eddigi pályáját egyfajta „nyelvi geológiaként” szemléljük, a Kiforogta a szó a legmélyebb réteg feltárása. A korábbi regényeiben (például a Meghalni Vukovárnál) a fókusz még a külvilág és az egyén feszültségén volt, itt viszont a közösség beszéde válik a főszereplővé. Ármin mester alakja nem tragikus hős, hanem a kollektív tudat médiuma: benne a történelem, a nosztalgia és a provincialitás egyetlen hangba olvad össze.
Majoros mindig is „körbeírta” a történelem traumáit – soha nem szembesített, hanem körülbeszélt, parabolizált. A Kiforogta a szó ezt a módszert tökéletesre csiszolja: itt minden szavakba fullad, de éppen ez a túlbeszélés válik a lényegelemző gesztussá. A regény világa nyelvi burjánzásban létezik, ahol a történet nem lineáris, hanem körkörös – akár a borbélymester pengéjének mozdulata.
A regény különlegességei
Ez a mű irodalmi, nyelvi és társadalmi szinten is páratlan teljesítmény a kortárs magyar prózában:
- Idő- és térsűrítés: Egyetlen helyszín, a borbélyműhely, képes magába szívni az egész korszak történelmi és mentális valóságát – ahogy Esterházy a családtörténetből, úgy Majoros a borbélyszékből épít univerzumot.
- Nyelvi realizmus és filozófiai abszurd: Majoros egyszerre dokumentál és mítoszt teremt. Ármin mester világa egyszerre tényszerű és metafizikus, ahol a rádió potmétere már-már isteni beavatkozás szimbóluma.
- A kollektív elbeszélés diadala: Nincs főhős, csak hangok – egymásba fonódó, egymást elnyomó, egymást „kiforgató” szólamok. A regény ezzel a közösségi hang polifóniáját valósítja meg, ami ritka teljesítmény a magyar prózában.
- Történelmi önirónia: A Tito-portré, a foci, a kispolgári életformák mind a „kisemberi lét” groteszk szimbólumai, mégsem cinikusak: Majoros szeretettel néz a világa felé, és ez ad a műnek mélyen emberi, bensőséges tónust.
Záró gondolat
A Kiforogta a szó Majoros Sándor eddigi életművének összegzése és meghaladása egyben.
Ha korábbi könyvei az elbeszélés lehetőségeit kutatták, ez a regény az elbeszélés önmagát is vizsgálja: mit jelent beszélni, mit ér a szó, ha „kiforog” a szájból, és miként válhat a közösségi nyelv a történelem tükreként.
Egy borbélyműhelyben kezdődik, de valójában az egész 20. század második felének közép-európai szellemi térképe rajzolódik ki benne – humorral, melankóliával, és azzal az érett nyelvi biztonsággal, amely Majoros Sándort végleg a legnagyobbak közé emeli.
A kávéscsésze ikonra kattintva egy 500 talentumos jutalomkávét ad a szerzőnek, amivel őt és a szerkesztőségünket egyaránt támogatja.
Ehhez az íráshoz még nem érkezett adományozás.
Kattints a Donate gombra, és egy tetszőleges összeggel segítsd a munkánkat! Köszönjük!